Dieta w trądziku różowatym

Problem trądziku różowatego pojawia się przede wszystkim już po okresie dojrzewania, który to przeważnie kojarzony jest z trądzikiem nastolatków, czyli trądzikiem pospolitym. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku stopień zaawansowania choroby jest całkiem inny, tak samo jak czynniki determinujące zapadalność na tę nieprzyjemną chorobę. Na pewno jednak i w jednym i drugim przypadku mocno odpowiedzialne za zwiększanie ryzyka zapadnięcia na tę chorobę są hormony i ich nieodpowiednia gospodarka. Szczególnie często na trądzik różowaty zapadają więc kobiety, które na hormonalne wahania muszą być przygotowane nie tylko w okresie dojrzewania, ale później w wyniku menstruacji, owulacji czy ciąży, a ostatecznie także menopauzy. Z tego względu najczęściej problem ten dotyka populację w grupie wiekowej między 30 a 50 rokiem życia.

Czynniki zewnętrzne

Hormony oraz genetyka to czynniki wewnętrzne, które sprawiają, że dana osoba jest dużo mocniej podatna na ten problem z cerą. Kontrolowanie i regulowanie hormonów nie jest zbyt często stosowanym rozwiązaniem w walce z trądzikiem różowatym, natomiast kwestie genetyki pozostają w ogóle poza ludzkim zasięgiem. Nie oznacza to jednak, że walka z trądzikiem w tej postaci musi ograniczać się tylko i wyłącznie do stosowania odpowiednich maści, preparatów lub antybiotyków. Naturalnie nawet podstawowe stadium tej choroby powinno być konsultowane z dermatologiem, który po postawieniu diagnozy może przepisać różnego rodzaju leki, ale warto także pamiętać o czynnikach takich jak dieta, które mają kolosalny wpływ na stan zdrowia skóry i nad którymi teoretycznie łatwo zapanować.
Odpowiednia dieta w trądziku różowatym może znacząco ograniczyć lub spowolnić rozwój choroby, a ostatecznie nawet zatrzymać ją – jeśli zostanie zastosowana z odpowiednim wyprzedzeniem. Trądzik to choroba, która potrafi okresami być uśpiona, by później zaostrzyć się na kilka tygodni czy miesięcy, więc zawsze oprócz leczenia farmakologiczne warto wiedzieć, jaka dieta w trądziku różowatym jest wskazana, a które produkty i zwyczaje żywieniowe mogą jedynie problem zwielokrotnić.

Do substancji i produktów, które zdecydowanie warto unikać podczas walki z trądzikiem, zaliczane są z całą pewnością:

  • papierosy, a w szczególności dym tytoniowy, który regularnie ma kontakt z cerą palacza,
  • ostre przyprawy, które drażnią układ pokarmowy, wydalniczy, a także mogą wywoływać nadmierne pocenie,
  • produkty wywołujące nieżyty żołądka i zaburzające produkcję kwasu żołądkowego.

Natomiast produkty jak najbardziej pozytywnie wpływające na cerę i proces zwalczania choroby skóry, o których warto pamiętać stosując dietę, to m.in.:

  • produkty bogate w witaminy z grupy B i K,
  • składniki z grubego przemiału, bogate w błonnik pokarmowy i inne substancje regulujące pracę układu trawiennego,
  • zioła i ekstrakty obniżające poziom napięcia i stresu,
  • produkty zawierające liczne aktywne antyoksydanty.